Kun aloin tähän kasvissyönti hommaan, niin kuvittelin sen olevan jotenkin aivan käsittämättömän hankalaa, ja että se tulisi koettelemaan mielenlujuuttani. Näin ei ole kuitenkaan käynyt. Ensimmäisen kahden viikon aikana minun ei kertaakaan tehnyt mieli lihaa. Uskomatonta..!

Eniten ongelmia aiheuttaa se, että työpaikan ruokalassa ei kasvisruokia juurikaan ole, joten olen joutunut tuomaan eväitä tai valmisruokia töihin... Valmisruoistakin suurimmassa osassa on jotakin lihaa, joten  todella monet olen niistäkin joutunut jättämään pois lounasvaihtoehdoistani. Vanhojen ruokien jäädessä pois, on tilalle tullut vaikka mitä erilaisia ruokia. Pakastealtaasta olen löytänyt vaikka mitä kivoja vaihtoehtoja, yksi parhaimmista lienee Kreikkalainen kasvisgratiini (pinaatti, perunaa ja fetaa),valmistaja taisi olla Apetit. Olen myös kokeillut erilaisia soijasta tehtäviä ruokia, tähän mennessä olen testannut jo makaroonilaatikkoa sekä pasta bolognese kastiketta. Makueroahan ei ole juuri ollenkaan, ja miehenikin syö ruokia ihan mielellään! Luulin mieheni lihansyönnistä koituvan ongelmia, mutta hyvin helpolla olen päässyt. Lähinnä häntä taitaa ihmetyttää se, että minä en suostu kantamaan kaupasta lihatuotteita hänelle. Kantani on tyly, myönnän sen, mutta jos kerran alan kasvissyöjäksi, niin miksi ostaisin kaupasta kinkkua..? Mies saa hoitaa omat syntinsä itse... ; )

Toissaviikonloppuna olimme miehen vanhemmilla syömässä, ja siellä oli pyynnöstämme kalaa. Hieman minun valintani siellä taisivat ihmetyttää, mutta mitään kovin erikoista kommentointia ei kasvissyöntini aiheuttanut. Omien vanhempieni luona en ole käynytkään hetkeen, joten en vielä tiedä mitä he sanovat, puhelimessa olen toki heille asiasta kertonut, eikä se sen kummempaa keskustelua herättänyt.

Viime viikonloppuna meinasi ja kävikin pieni lipsahdus. Ostin Stockan ruokakaupasta sellaisia kalamestarin lohirullia, jotka olivat siis sellaisia kierteitä, joiden sisällä oli tuorejuustoa (tai siltä se ainakin näytti). Syödessäni huomasin kuitenkin, että siellä välissä oli jotain savupekonia! Otin pekonit tietenkin heti pois sieltä välistä, mutta en voi olla varma ettenkö olisi sitä syönyt! Ärsyttävää! Miten Stocka voi laittaa johonkin kala-juttuun pekonia..?!!!

Tällaisia lipsahduksia voi siis minulle vieläkin sattua, mutta muuten kasvissyönnin kolmas viikko on edennyt todella mukavasti. Luulen tietäväni, että reilun kuuden viikon kuluttua olen valmis tekemään päätöksen pysyvään kasvissyöntiin siirtymisestä...